donderdag 3 januari 2013

gehaakte boordsteek

Vandaag keek ik zoals elke dag bij Jeanet Jaffari op haar blog  blij-dat-ik-brei . Het is altijd heel leuk en inspirerend om haar verhaaltjes te lezen. Elke dag heeft ze wel een voorbeeld van mooie dingen om te breien en te haken. Vaak zelfs 2 keer per dag!
Sinds ik haar blog heb gevonden heb ik al meerdere dingen gemaakt die ik bij haar had gevonden. 
Nu stond er een hele mooie col op haar pagina. Van  http://easymakesmehappy.blogspot.nl  

New Crochet Pattern

En die col was niet gebreid, zoals je zou denken, maar GEHAAKT! Dat maakte me erg nieuwsgierig. Hoe kun je dit haken????
Eerst eens op site gekeken van de ontwerpster/maakster. Ongelooflijk veel leuke dingen haakt deze amerikaanse. De steek voor de col gebruikt ze wel vaker zag ik, o.a. voor slofjes.
Nu wil ik wel graag een nieuwe steek leren maar niet een hele col haken. Dus eerst maar eens de "knitted crochet stitch" gegoogled. En ja, internet laat weer zien hoe het moet :-D.  Ik vond hem hier  boordsteek haken  .
Dus dat gaan we proberen: niet te dun garen gepakt en haaknaald 4.
De steek is niet moeilijk: een combinatie van 1 toer vasten en dan 1 toer halve vasten afgewisseld. Bij de toer vasten haak je door de v-tjes van de halve vasten, dus zo'n beetje achter de voorste zichtbare v-tjes langs. Die voorste rijen v-tjes vormen dan de "rechte steken" van de boord. Je haakt de "boord" dus overdwars.

Hierboven zie hoe het dwars gehaakt is. Onder heb ik mn 3 gebruikte haaknaalden erop gelegd. (kijk hoe handig mijn breiwolhouder is ) 

Ik begon dus met haaknaald 4, het meest linkse deel van het haaksel. Dit werd veel te stijf en gaf ondanks de v-tjes een gehaakte en niet gebreide indruk. Ook de voorspelde rekbaarheid was er nauwelijks.Overgestapt op naald 6, Het middelste deel op de bovenste foto. Nog steeds te stug allemaal. Uiteindelijk met haaknaald nr 8 verder gegaan, de 3 meest rechtse rijen. Dit geeft het goede resultaat, om te zien en om te voelen.
Zo krijg je zonder breinaalden een mooie boord. De achterkant blijft wel typisch haakwerk, maar daar is niets mis mee.
Leuk om te doen :-).
Groetjes, Nelleke

8 opmerkingen:

  1. O, Nelleke - wat gaaf!!! Dit moet ik echt zelf een keer uitproberen :-)
    Hartelijke groet,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had al een opmerking bij Jeanet geplaatst, maar ik wil je hier ook even bedanken. Met jouw extra uitleg hier is 't zelfs mij gelukt! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat ontzettend fijn dat je dit zo goed uitlegt,
    via Jeanet kom ik bij jou en ben giga enthousiast door al het moois wat ik zie, maar
    eerst maar even slapen. grts

    BeantwoordenVerwijderen
  4. erg leuk blog heb je!
    ik wil graag volger worden... maar ik kan de volgknop nergens vinden..
    waar heb je hem verstopt?? ahahha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals je misschien hebt gezien ben ik nog maar een paar dagen bezig. Het bloggen heeft nog veel geheimen voor me, o.a. die volgknop. Ik zou het niet weten, maar ik ga hem zoeken.
      Wel heel gaaf om te zien dat het leuk wordt gevonden :-D.

      Verwijderen
  5. Dank je wel voor de fijne uitleg, ik ben er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Nelleke, omdat ik de boordsteek voor haakpatronen zocht, kwam ik op jouw blog... Ik vind het leuk wat je doet en daarom word ik lid want die kun je gebruiken zie ik. Gelijk nodig ik je uit om bij mijn blog te kijken en als je het leuk vindt lid te worden...
    Ga zo door!Groetjes Annasoer

    BeantwoordenVerwijderen