dinsdag 22 januari 2013

Polsmofjes

In deze koude dagen zit ik bij het breien en haken soms met van die kleumerige handen.
Nu heb ik wel 2 polsmofjes, maar die passen niet bij elkaar :). Omdat beide modellen nogal bewerkelijk waren kan ik de moed niet opbrengen voor de nr's 2.


 Toen zag ik bij baukje dat zij een patroontje had van comfortabele, simpele polsmofjes!
Dat is'm dacht ik.
Ze stuurde me het patroontje toe en op mijn vrije maandag ging ik aan de slag.

Ik had toevallig gisteren eerst al bij wieke 's blog gekeken.
Blijkt dat de haaksteek die zij deze week uitlegt, de granietsteek, de steek is die voor de polsmofjes wordt gebruikt!

Bij het patroon wordt uitgegaan van sokkenwol en dus een vrij dunne haaknaald. De enige sokkenwol die ik in huis heb is nogal kleurig en hiervoor wil ik dat liever niet.
Ik heb nog wel lichtgrijs en lichtblauw. Wel (behoorlijk) dikker garen, maar de kleur past overal bij.
Alleen nu natuurlijk wel steken- en toerenaantal aanpassen.

[Zoals je ziet komen operatie-handschoenen zo ook nog eens van pas ;-).]

Omdat ik effen wat saai vind, heb ik blauw gebruikt om een patroontje in te haken.
Bij het Granny's haken liet ik de draaduiteindes na het wisselen van kleur in de volgende steken meelopen, zodat je die later niet hoeft af te hechten.
Op diezelfde manier kun je met 2 kleuren een patroontje inhaken:
de kleur die je niet gebruikt leg je langs de (voorgaande) toer, zodat je als je een steek maakt, de draden van de nieuwe steek er omheen komen. Verderop in de toer kun je dan de 2e kleur gebruiken, dan laat je de 1e kleur weer meelopen.
Ik heb de heengaande toer het blauw ingehaakt, waarbij de grijze meeliep. Het laatste deel van de toer heb ik alleen met grijs gehaakt. De blauwe draad bleef bij de laatste blauwe steek "hangen".
De teruggaande toer heb helemaal met grijs gehaakt, waarbij vanaf de blauwe steken van de vorige toer, de blauwe draad weer meeliep.
Zo kon ik de volgende toer weer met blauw beginnen.

De granietsteek zorgt er voor dat het een lekker rekbaar haakwerk wordt. En doordat de vasten van de 1e toer vallen boven de vasten van de 3e toer krijg je bij 2 kleuren op deze manier rechte strepen. 
Het patroontje is simpel: links een soort grote v-vorm en 1 los kruisje; rechts een omgekeerde v-vorm met 2 losse kruisjes.
Ennn... doordat ze verschillend zijn heb ik het 2e-sok-syndroom overwonnen. Yeah!!!
Ik heb een compleet paar en ze zitten lekker warm!

groetjes, Nelleke

2 opmerkingen:

  1. Zo, jij bent snel!!!! Lekker haakwerkje hè. Ik heb ze allemaal gehaakt van resten garens die ik had liggen. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ze zijn al voor de Kerstmarkt van volgend jaar van mijn creatieve club.

    BeantwoordenVerwijderen