zondag 6 januari 2013

Winterkrans

Na mijn vorige bericht nu maar 1 die wel goed gelukt is!
Mijn winterkrans.
Heel leuk om te doen. Het was meteen een mooie manier om verschillende steken te oefenen, zoals de Letse vlechtsteek. Het was even zoeken, maar google op Latvian braid en je vindt wel wat.

Het komt erop neer dat je averechts breidt met de draden ( 2 kleuren) aan de voorkant van je breiwerk. In mijn geval brei je afwisselend 1 grijs/1 wit. Je slaat steeds de draad die je gebruikt over die van de vorige steek. Het resultaat na de 1e toer is dat je een halve vlecht hebt met de draden die naast elkaar één kant opleunen. De garens tussen breiwerk en kluwens zitten compleet om elkaar heen gedraaid, maar dat komt goed in de 2e toer. Dan beweeg je de draad die je gebruikt achter de draad van de vorige steek langs. Op deze manier gaan de in elkaar gedraaide draden bij elke steek weer  terug uit de draaing. 
Bij deze 2e toer liggen de zichtbare draden in de andere richting dan de 1e toer, waardoor de vlecht is gevormd. Dit is een steek die op Youtube goed wordt uitgelegd. Dat is ook heeel prettig, want hij is redelijk ingewikkeld om zo uit te leggen. :-).

Het bolletjesgaren had ik een tijd geleden bij de Action gekocht. Kostte haast niks, maar blijkt ook heel lastig te verwerken. Tenminste, ik kan er niet veel mee.  Maar zo is het een leuk randje.
Al met al een leuke krans voor winterse sferen!

2 opmerkingen:

  1. nou, hij is zeker leuk! En die vlechtsteek staat ook nog op mijn lijstje om eens te proberen. Ziet er heel leuk uit. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ontzettend leuke krans. Een goed idee voor de volgende winter.

    BeantwoordenVerwijderen