maandag 9 september 2013

Acryl blocken

To block or not to block :-D.

Het is voor mij nu ongeveer een jaar geleden dat ik het breien weer heb opgepakt. Met haken was ik al een jaar eerder begonnen.
Mijn 1e brei project was deze shawl.
Zoals Anna aangeeft in haar patroon moet je de shawl "dressen" om hem goed tot zijn recht te doen komen.
Daar moest ik eerst even naar zoeken.
Blijkt het tegenwoordig alom te worden aangeduid als "blocken", de Amerikaanse term. 
"Dressen" is de originele Engelse term en vroeguh werd het hier "opspannen" genoemd.

Braaf heb ik toen alle aanwijzingen gevolgd; Eucalan gekocht, shawl laten volzuigen, zo veel mogelijk vocht uitdrukken en met knopspelden op een oud stoelkussen de shawl zijn vorm gegeven!
En wat een super resultaat!

Vanaf dat moment heb ik mijn gebreide wollen produkten op deze manier behandeld.

Maar nu was ik met acryl bezig.
Gaat dat dan net zo??
Zoekend op het net vond ik een filmpje waarin het gebreide/gehaakte werd gestoomd.
Met het stoomstrijkijzer.
Na een test stukje
was het voor mij duidelijk.
Dat ga ik met acryl maaksels doen.

Het proefstukje hierboven was voor de rand van een shawl die nu af is (volgende keer goede foto's).
Die is vrij lang geworden, zodat hij niet in 1 keer op de onderlaag past.

Ik gebruik de onderkant van de logeermatras, met daarop een badlaken als ondergrond voor het blocken. Verder heb ik een ruime voorraad oude (dunne) lange breipennen en een bakje vol glasspelden.
De breipennen rijg ik door de kanten die recht moeten worden.
Dan zet ik ze met knopspelden vast.

Ik rek het gemaakte zoveel als mooi is op en fixeer dat weer met spelden.
In dit geval paste de shawl dus niet in 1 keer op de matras.
Maar met stomen is dat geen probleem.
Je zet hem vast zover je kunt en dan stomen maar.

Het strijkijzer horizontaal zo'n 3 centimeter boven de shawl heen en weer bewegen tot je overal een keer of 5 a 6 overheen bent geweest.
NIET LATEN ZAKKEN EN HET GEMAAKTE AANRAKEN. DAAR KAN HET NIET TEGEN.
Als je denkt dat het klaar is kun je meteen al iets van de breinaalden of spelden weghalen om te kijken of het goed is. Als het teruggaat in de oude vorm, weer vastzetten en meer stomen.

Omdat ik hier een deel later moest stomen kon ik het verschil even mooi vastleggen:
:-)))

Dan weet je wel waar je het voor doet !!

Groetjes, Nelleke

8 opmerkingen:

  1. Prachtig, wat een resultaat! Ik vond het meestal teveel gedoe, maar als ik het verschil zie is het zeker de moeite waard. Je hebt me overtuigd!
    De shawl zelf is ook erg mooi!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig gedaan, ik dacht dat je acryl niet kon blocken , maar het verschiĺ is toch echt wel dee moeite waard. Ik mail je nog.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor de duidelijke uitleg. He effect van het stomen en opspannen is echt prachtig.
    Ik ga het vast ook zo doen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar gaat dat dan later als je het hebt gedragen niet toch weer in elkaar zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen