zondag 19 januari 2014

2e-sok-syndroom overwonnen?? + foto-tutorial haaksteek "stretch stich".

Gisteravond een heel gezellige verjaardag gevierd bij mijn zus!
En omdat we niet zo vaak met alle broers en zussen samen zijn meteen de gelegenheid voor een groepsfoto.

Het kado viel erg in de smaak, maar het geven had wel een nadeel:
tijdens het haken had ik geregeld de mofjes aan ;-)).
Zo lekker warm.

Dus nu voor mezelf toch ook maar een paar gemaakt!!
[Zou ik dan toch het 2e-sok-syndroom aan het overwinnen zijn ;)))].

Van de gehaakte-col die ik in november maakte is nog genoeg van de prachtige merinowol over voor een paar mofjes. Deze wol is zo aangenaam zacht en warm, dat hiervan een paar mofjes me errug fijn lijkt.

Passend bij de col worden ze. Alleen de boord van de mofjes maak ik van het patroon van DROPS.
Daarna verder in de steek van de col, die door Anja van cheriescrochet de "stretch stitch" wordt genoemd.
Dat weet ik nu weer allemaal doordat ik vergeten was hoe hij gehaakt werd en ik het weer moest opzoeken via de Links in mijn eigen blogpost. 
Inclusief het toch wel irritante vrouwtje van Youtube.
Nu heb ik de naam "stretch stitch" ook maar eens gegoogled, maar daar komt deze steek niet duidelijk uit.
Als iemand hier een andere naam voor weet hoor ik het graag.

Eerst een paar foto's van het resultaat:






Nu over deze "stretch stitch".
Heel gemakkelijk om te doen en een leuk resultaat.
Dus om te voorkomen dat ik een volgende keer weer naar Youtube moet heb ik nu zelf een foto-tutorial gemaakt:

Je haakt deze steek in het rond, een doorgaande spiraal.
Om te beginnen met dit patroon haak je 3 lossen, ga dan op de patroonsteek over.
Je haakt deze steek over 2 steken, dus na de reeks lossen voor het begin haak je eerst 3 lossen, dan steek je in de 2e steek van de startsteek en daarna steeds 1 overslaan.
Idem als je na een toer vasten overgaat op deze steek: steeds 1 v overslaan.
De volgende toeren steek je steeds in de V van de steek in de vorige toer.

Foto's hoe 1 steek te maken, Start positie :-)

Lus door V van steek in vorige toer halen

Haak 2 lossen uit de doorgehaalde lus
 De lus van de vorige steek blijft daarbij ongebruikt op je haak

Nu door alle 2 de lussen doorhalen

Nu weer 1 losse

En dan de volgende steek: weer insteken in de V enz. zie boven.

Ik hoop dat dit een begrijpelijke uitleg is voor iedereen.
Succes ermee.


Groetjes, Nelleke












8 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dankjewel Marloes! En van die mooie kleuren zie ik bij jou ook steeds :-).

      Verwijderen
  2. zo haakte ik vroeger toen ik klein was , toen ik mezelf haken had geleerd..dacht altijd dat een stokje zo moest.. tot ik een haakboek kocht en ik de steken officieel leerde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knap dat je dat jezelf geleerd hebt! Ja deze steek is echt heel gemakkelijk, eigenlijk alleen lossen haken steeds. Het is wel een minder sterke steek dan een stokje.

      Verwijderen
  3. Uh... je gaat toch niet op Astrid lijken he ;) (Geintje!!) En wat leuk die foto van jullie allen, heel waardevol denk ik en wat leuk om de familietrekken te zien (of niet ;) Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, dat zal me never ever nooit lukken. Alle weken dat ik weinig blogde en wel breiwerk liet zien was er stiekem steeds ook wel ergens iets waar ik aan haakte. En dat is dan "plotseling" klaarrrrrr ;-))))))))))

      Verwijderen
  4. Wat een gezellig stel zijn jullie en bedankt voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je er weer bent en je internet perikelen voorbij zijn. Ik miste je al, maar ja e.en mailtje komt zonder internet ook niet aan ;-)

      Verwijderen