maandag 16 juni 2014

gehaakt rokje

Hier het volgende vakantiewerkje ;-).
Een gehaakt rokje!!
En dat heeft me een tijd gekost!!!
Niet het haken hoor, maar voor ik eindelijk iets had gevonden :-)).
Gelukkig hebben we internet op de camping.

Ik was namelijk van plan iets te maken (haken) voor Maya, mijn jongste kleinkind. 
Een jurkje dacht ik ..........
Of misschien een vestje ........
Voor de 2 oudste kleinkinderen had ik tenslotte ook al iets gemaakt.
En al snapt zij dat zelf nog niet, ik vind dan dat ook nr 3 iets hoort te krijgen ;-).
Maya is een blond, blank, mollig peutertje.
Dus heel veel van jurkjes die ik vond op ravelry waren voor haar helemaal niet leuk.
Of te veel werk, of te ingewikkeld patroon om over te schrijven.
Ik neem wel veel mee op vakantie, maar geen printer ;-).

Tot ik in mijn zoektocht hier belandde. Gewoon via google afbeeldingen!!
Goh, die is LEUK!!
Kan ook niet missen natuurlijk, van 1 van de schrijfsters van  "Haken & kleur".
Patroontje uit 2011, maar kan nu ook nog goed!
En niet te veel uitschrijven ;-).

De aanwijzingen zijn niet zo uitgebreid, dus je moet wel zelf e.e.a. bepalen:
stekenaantal en lengte bijvoorbeeld.
En Claire beschrijft dat zij voor- en achterpand apart gemaakt heeft.
Nou ben ik meer van het naadloos, dus dat heb ik ook anders gedaan.

De start ging niet helemaal soepel.
De (ergens) voorgestelde 80 steken voor de boord leken me na een aantal toeren toch wel te weinig.
Ook de kleuren die ik in eerste instantie bij elkaar gebruikte vond ik niet mooi.
Uiteindelijk heb ik kleuren gebruikt die ik bij een ander rokje gezien had, dat was tenslotte al bewezen goed bij elkaar passend.




Details:
100 lossen gehaakt met haaknaald 4
Boord met vasten met haaknaald 3,5
(ik vind het altijd lastig om geen draai te krijgen als je zo een cirkel sluit en met vasten verder gaat. Daar heb ik het volgen op gevonden:
de eerste toer vasten haak ik gewoon terug over de lossen en aan het eind hiervan sluit ik pas, voor de 2e toer, de cirkel. Het verschil in "hoogte" van de 1e toer kun je gemakkelijk sluiten met de draad van het begin als je die gaat afhechten.)
Eerste 2 toeren patroon met haaknaald 3,5
Verder met haaknaald 4.
Lengte: 22 cm.

Maya vindt zelf haar rokje prachtig :-)).
Maar nu wil grote zus Yael ook wel zoiets natuurlijk.
Dussssss


In regenboogkleuren!!

Het taillekoordje gehaakt in 3 kleuren en de uiteinden zijn gevlochten.


Bloemetjes op voor- en achterkant. 


Zoals je ziet is er wel maat verschil:
120 steken voor de boord van de regenboogrok :-).
Lengte: 28 cm.

Nu krijg ik dus hetzelfde als waar ik mee begon:
kleinkind nr 3 kan ik niet overslaan.
rokje nr 3 zit nu in de planning.
Komt hier qua maat precies tussenin.
Zit nu in het stadium van kleurenselectie :-))))).

Groetjes, Nelleke


13 opmerkingen:

  1. Leuk!
    Wat een heerlijk vrolijke rokjes.
    Ik kan me voor stellen dat de eerste een gepuzzel was,
    maar nu gaan nummer 2 en 3 bijna vanzelf, toch?
    Ik doe bij het rond haken trouwens ook altijd zoals jij beschrijft,
    veel handiger en niet het risico dat het gedraaid is.
    Succes met de kleurkeus van no 3 :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, de rokjes. Wat de kleurencombinatie van het derde rokje betreft, ik weet zeker dat die heel mooi gaat worden. Succes met uitzoeken en haken!
    Groetjes,Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een plaatjes zeg die rokjes!!! In een woord geweldig, mooi gedaan ;-)

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow...zoiets wil ik al zo lang maken voor mijn kleindochter...maar kan geen patroon vinden.

    Ik vind ze ontzettend mooi geworden. Heb je met katoen gehaakt? Ik vind je oplossing wel handig, dat ga ik ook gebruiken!!
    En die steken....geloof niet dat ik zoiets kan...of heb je daar wel een patroon van gevonden??

    Wat een boel vragen he.....zou het leuk vinden om ook zoiets te maken....

    Lieve groetjes van Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Thea :-). Om je vragen te beantwoorden: Ik heb idd katoen gebruikt. En het patroon voor de steken vind je bij haken en maar, via de link die bovenin deze blogpost staat. De maten van de rokjes die ik maakte zijn ongeveer: 98 en 116.
      Succes met jouw versie!

      Verwijderen
  5. Wat een vrolijk rokje, dat zal de kleine peuter vast heel goed staan! Het lijkt wel alsof je laagje over laagje hebt gehaakt, dat is het effect van de stokjesboogjes denk ik. Complimenten hoor, je gaat vast binnenkort aan de wandel en bent dan trots op Maya aan je hand en het rokje dat ze aan heeft ;-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat vrolijke kleurtjes en wat zijn die bloemetjes er op gemaakt leuk! En straks je kleindochters op de foto, allemaal met het rokje aan :-)
    Groetjes, Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hartstikke leuk, die rokjes :) Jouw kleinkinderen boffen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn ze leuk...... Je zal toch maar zo'n oma hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke, vrolijke rokjes. Sommige gehaakte rokjes doen wat tuttig aan, maar deze zijn echt leuk geworden. Ik kan me voorstellen dat iedere kleindochter wel zo'n mooi rokje wil hebben. De details maken de rokjes extra leuk.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige rokjes! Daar word je vanzelf vrolijk van! Succes met nr.3!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen