dinsdag 3 februari 2015

Retro sampler 4 (= week 5)

Goeiemorgen allemaal :-).

Voordat ik ( en alle andere breisters) het patroontje voor de volgende week krijg
eerst het resultaat van de laatste keer laten zien ;-))

Het was leuk om te breien
mooie kleuren ook
en een klein experiment gedaan :-).

Ik heb de draad van de basiskleur (bruin) in mijn linkerhand gehouden en de draad van de in te breien patroontjes in mijn rechterhand. 
Het maakt nl verschil voor hoe het patroontje later overkomt: of het "er op" ligt of juist wat wegzakt/verdwijnt. 
En nou hoorde ik daar weer verschillende adviezen over,
dus het zo maar proberen dacht ik :-D.

Nou, ik weet niet of de foto net zo duidelijk is als in het echt, maar volgens mij zie je toch wel dat het bruin meer naar voren komt en dat de patroontjes wat wegzakken.
Conclusie: bij Fair-isle breien de basiskleur met rechts en de patroonkleur met links voeren!

Eigenlijk gebruik ik de hele sampler als een soort van proeflap.
Bijvoorbeeld ook om te zien  of het verschil maakt of je de effen randen met 1 of met 2 draden (op z'n fair-isle's zeg maar) breit.
Ik krijg daar van de ervaren breisters verschillende aanbevelingen voor :-).
Volgens wiekevankeulen moet je in een fair-isle breiwerk echt geen stukken met enkele draad breien.
Dat wordt dunner (is waar) en lubberig (misschien).


Volgens Charlotte (geen blog, maar heel ervaren handwerkster die ook Fair-isle ontwerpt, zie hier haar sjaal-ontwerp) hoeft het echt niet. En in haar werk heb ik gezien dat de effen stukken net zo mooi glad zijn als de ingebreide stukken.


Ook bij de Öland shawl, die ik ook nog op de pennen heb, wordt gezegd dat de stukjes effen met enkele draad gebreid kunnen worden. (Zonde van het garen zegt Marja de Haan van Trollenwol, de ontwerpster).


Dus in deze retro sampler doe ik beide 
soms met enkele draad en soms met 2 draden.
Voorlopig lijkt het mooier met de dubbele
Misschien dat het na blocken geen verschil meer maakt :-)).


I like :-)))


Hier nog een fotootje van het geboetseerde beeld wat ik maakte in de jaren dat mijn 3 zoons geboren werden. Je kunt wel zien dat dat me bezig hield :-)

Vanavond of morgen zal Wieke het volgende patroon wel op het net gooien, dus nu nog een dag om verder te breien aan de Zeeuwse deken.
Die eerste 5 blokken schieten ook al aardig op: ben nu met mijn 4e bezig.
Binnenkort zal ik daar wat van laten zien.

Fijne dag en 
groetjes!
Nelleke



9 opmerkingen:

  1. Ook goedemorgen ,wat mooi word ie en je beeld echt gaaf, erg fijn dat jij het een en ander voor ons uitprobeert ,handig bedankt vast , wordt altijd blij van jouw blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook begonnen maar snap toch niet goed hoe je de patronen recht tegen elkaar krijgt. Bij het eerste patroon lukte dat goed maar bij de schuine droppen heb ik soms een drop van drie steken . Jouw sjaal wordt wel heeeeel mooi hoor. En je beeld is gewoon helemaal te gek zo knap. Je doet je blognaam wel eer aan hoor. Lieve groet Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit gebreide stuk ziet er prachtig uit. Mooie kleuren. Daarmee is het patroon goed zichtbaar. Het begint al een flinke lap te worden en allemaal echt mooi.

    Veel breiplezier, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi beeld! Fijn om creatief te kunnen zijn op verschillende vlakken, zo kan je nog eens afwisselen :-)
    Wat leuk om te lezen hoe jij het een en ander aan het uitproberen bent. Zelf brei ik ook met één draad links en een draad rechts. Maar ik 'verdeel' dat anders: de kleur die het meest gebreid wordt, houd ik rechts. Gewoon, omdat ik dat de lekkerste kant vind om te breien (geen omslagen). Hoogteverschil zie je bij mij ook hier en daar (en dat vind ik er dan altijd wel grappig uitzien) maar mijn ervaring is dat na een wasbeurt daar niets meer van te zien is. Bij jou is duidelijk te zien dat het bruin lager ligt dan de sterren en ik vind dat mooi! Nu ben ik heel benieuwd hoe dat is ná een wasbeurt en als het hoogteverschil dan nog zichbaar is, ga ik je werkwijze misschien wel volgen :-).
    Wat de effen strepen betreft: die brei ik met twee draden. En inderdaad is dat zonde van de draad (vooral nu ik met restjes werk en dus niet weet hoe ik uitkom met de kleuren), maar ik vind het er mooier uitzien en beter voelen...maar ook hier geldt, dat ik heel graag jouw experimenten blijf volgen.
    Nog één nachtje (of misschien zelfs vanavond) en dan kunnen we ons nieuwe 'huiswerk' bekijken; spannend en leuk!
    Succes met je meebreideken, ik 'moet' vandaag nog mijn XmasSal afmaken.
    Fijn hé, niet meer werken en meer vrije tijd hebben!
    en oh ja, ik ben van FB af.....het is niet mijn 'ding' :-)
    groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Poeh... Hele wereld zit er achter het breien. Dingen waar ik nooit zo over na heb gedacht. Maar ik brei natuurlijk ook 'alleen maar' voor de afwisseling :-)) Maar toch goed om zo te lezen over verschillende mogelijkheden.
    Het laatste patroontje vind ik érg geslaagd, zeker in deze kleurencombi!
    Ik kijk ook uit naar je Zeeuwse deken!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oef, ik vind het er allemaal tamelijk ingewikkeld uitzien maar het resultaat is wel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Nelleke,
    Wat een prachtig breiwerk is dit toch... Ik kijk en geniet en denk, nog niet voor mij... Misschien over een paar jaar, als ik meer ervaring heb met breien. Maar dan moet ik wel eens doorgaan... Eerst nog een paar andere projecten afronden en dan beginnen, ja ik moet nog beginnen, aan de Zeeuwse deken... Ach voor alles een tijd...!
    Liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je retro sampler wordt mooi Nelleke en ik ben erg benieuwd hoe het uit gaat pakken met wel of niet dubbel breien....

    BeantwoordenVerwijderen