maandag 9 maart 2015

Fair-isle update: de Öland shawl

Tja, de titel zegt het al
ik ben wel Fair Isle aan het breien
maar aan de Öland shawl en niet aan de Retro Sampler.

Nu alle tijd voor een update
want ik kom bruine wol tekort
heb voor anderhalve toer molentjes geen bruin meer :-(.
Gelukkig heb ik op fb een andere Ölandsjaal-breister gevonden
die nog over had.
Dat is nu naar mij onderweg!
Dus dankjewel Ans Brakels :-).
Als ik even had nagedacht,
had ik gewoon trollenwol gebeld,
dan was het in no time in mijn brievenbus beland.
Het bleek dat er onverwachts een dikkere draad bruin
bij de voorraad was, waardoor het gewicht van het bolletje wel klopte
maar de looplengte niet ;-). 

Ik vind dit nog steeds een mooi ontwerp,
maar heb wel wat kritiekpunten.
1e het garen -  de dikte varieert heel sterk; van naaigaren dun tot "4-draads".
Bovendien zitten er geregeld strootjes/houtachtige stukjes in.Grrr.
Zoals deze!!!
Ik weet dat het bij zuiver wol vaker gebeurt, zelfs als een bewijs van pure wol wordt gezien,
maar soms vind ik het gewoon irritant ;-).

2e het patroon zelf.
De diverse patroontjes zijn netjes op ruitjespapier gedrukt
maar er wordt nergens aangegeven hoe de verdeling ervan in de breedte van de sjaal moet
(of eventueel hoe ze boven elkaar moeten).
Als je niet oplet heb je aan de ene zijkant veel meer "niets" dan aan de andere.
Ook  had ik liever wat meer uitleg gehad over het aanbreien van de rand..

Nou ben ik niet voor één gat te vangen,
maar voor iemand die voor het eerst zoiets maakt ....... Niet goed!

Maar allez ...
hier wat foto's

   

Ik vond het al een hele deken, maar hij blijkt nu net zo groot als m'n Eliza shawl :-) 

 En dan ....... toch weer
"beetje van HONIG, beetje van mezelf"  ^_^!!
(met dank aan Akkelien: dit moet zijn "Maggi" i.p.v. Honig :-)))))

Hier nog even een fotootje van m'n 2 lopende Fair-Isle projecten:

Wordt vervolgd :-).

Groetjes, Nelleke


21 opmerkingen:

  1. Huh? Wat heb je gedaan Nelleke? Haal je de punt eraf?
    En wat doe je dan? Ik kan me voorstellen dat je een iets donkerdere tint in de punt mooier vindt?
    En ik ken het... Van dat garen... Heel erg irritant... Super lief dat je hulp hebt gekregen om je garen aan te vullen.
    Maar hij is/wordt wel schitterend!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoera, daar is de Öland-shawl weer! Wat wordt hij verschrikkelijk mooi! Maar wat een narigheid met de wol...gelukkig dat Ans wat wol voor je heeft! Die strootjes vind ik af en toe ook in Alpaca, niet fijn, maar tegelijkertijd wel een mooi bewijs van écht natuurlijk materiaal :-)
    Die honingfoto met afgeknipte punt snap ik ook niet...
    De laatste foto vind ik helemaal een toppertje, wat mooi zo bij elkaar!
    Ondertussen loop ik met de retro-sampler bijna een week achter....moeilijk hoor om bij te blijven als er nog zoveel andere leuke dingen onder handen zijn....:-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was die HONIG-reclame van vroeguh. Om hun mixen (of soep?) te promoten: beetje van Honig, beetje van mezelf. Ken je hem niet meer? Ik maak van deze punt ietsje meer van mezelf dan van het patroon :-).

      Verwijderen
    2. Zou het?? Kan maar zo, allitereert ook beter !! Hahaha, werkt m'n geheugen maar voor de helft. Wel de slogan, niet het merk!

      Verwijderen
    3. Dát is het! Met de Maggi snap ik het! :-)

      Verwijderen
  3. Haha, ik vind het weer typisch Nelleke om de punt er gewoon af te knippen! Ooo, ik zou het echt niet durven! Benieuwd hoe je het op ga lossen, gewoon wat korter en een rechte onderkant (denk ik)? Of toch een nieuwe punt eraan! Ook de sampler wordt prachtig!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie projecten! Erg leuke motieven zie ik allemaal.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh nelleke wat word ik blij hiervan al die projectjes ,als ik zie hoeveel jij tegelijk opzet voel ik me meteen op mijn gemak ,ja ook wel 6 dingen op de pen ...ha ha ,en wat die wol betreft ,handgesponnen met hier en daar een strootje ...tja wel heel echt he ......
    Mooi hoor allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hee Nelleke, wat ben je weer lekker bezig ;)!! Jammer dat het patroon zo onduidelijk is, gelukkig kom jij daar wel uit, maar toch.. ! En wat spannend die punt, ik ben heel benieuwd hoe je het gaat oplossen! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Stefanie!! Ach, en dat patroon valt eigenlijk erg mee. Soms heb ik een moppermoment en dat was nu ;-).

      Verwijderen
  7. Dat het niet allemaal van een leien dakje gaat, dat snap ik wel, maar het wordt natuurlijk wel de moeite waard! Prachtige kleuren! (van alle werkstukken) Voorjaarsgroetjes! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als het werk helemaal klaar is, is het vast prachtig. En alleen de lezers van jouw bericht weten alles over het lastige patroon, het grrr-garen en zo meer. Alle anderen zien alleen een super mooie shawl.

    Succes met het afmaken, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo'n onvolledig uitleg + krakkemikkig garen in een kit is niet fijn (en niet correct van de verkopers), maar .... HET IS / WORDT WEL WONDERMOOI !!!!!
    (Eigenlijk is het niet te geloven dat ik jouw blog nog niet 'ontdekte', gelukkig brachten mijn blogvriendinnen daar gisteren verandering in !)
    Liefs !
    Carla (Maaksels van CarlaK)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om je hier te zien :-). Jou volg ik al een tijdje, je vriendinnen kende ik nog niet allemaal. Dat is nu dankzij jullie blogvriendinnendag verandert. De resterende 2 bloggers heb ik ook aan mijn lijstje toegevoegd. Heerlijk zo'n dag als jullie hadden met elkaar!! Hartverwarmend!!

      Verwijderen
    2. Ohoh, heb net dit alles nog eens doorgelezen en voel me toch wel wat bezwaard. Ik heb alleen maar positieve ervaringen bij Trollenwol en dit logje valt duidelijk onder gemopper. Beetje een misse week gehad :-(.

      Verwijderen
  10. Intussen heb ik ook eens rondgekeken op jouw blog ! Amai amai amai, wat een wondermooie dingen ik hier allemaal ontdek ! Supercreatief ben jij ! Lief dat je op mijn blog kwam piepen. Die shawls van jou zijn echt wel toppertjes hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De kleuren van de olans zijn wel heel mooi, maar ik kan het mij voorstellen dat het irritant is dat de wol niet gelijkmatig gespnnen is. Hoe was de wolverf dag in Veenendaal?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn "wol-irritatie" voor de Öland is al weer afgezwakt intussen ;-).
      Wat betreft de verf-dag in Veenendaal: dat was super!!! Ik ben van plan daar nog over te berichten, is er tot nu nog niet van gekomen. Maar het is een absolute aanrader!!

      Verwijderen
  12. Leuk dat je bij mij kwam kijken Nelleke!
    Whow jij maakt echt wel ingewikkelde sjaals! Fair- isle? De namen kan ik zelfs nauwelijks uitspreken! Is de Elizasjaal de bovenste met de vele kleurtje! Man die is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt :-). Ben helemaal gek op die shawl Ik draag hem elke dag: binnen als vest en buiten over mn jas. Ik heb er zelfs polsmofjes bij gemaakt :-). Maar zo moeilijk is het niet hoor. Dat kan jij ook!

      Verwijderen